Lightweighting Award – könnyűsúly díj

Bemutatjuk az Altair Enlighten Award 2019-es nyerteseit.

Idén immár hetedik alkalommal adta át az Altair vállalat a kiemelkedő súlycsökkentést eredményező megoldásokért járó Enlighten Award díját a Traverse City-ben megrendezett CAR Management Briefing Seminar 2019 keretein belül.

Richard Yen, az Altair stratégiai megoldások csoportjának és a globális járműipari részlegének senior alelnöke azt mondta, hogy „a győztes termékeken látszik mekkora hatása van az innovációnak és a fegyelmezett mérnöki munkának a jármű tömegének, valamint károsanyag-kibocsátásának csökkentésére.”

Full Vehicle (teljes jármű kategória)

A „Low-Volume Production” (alacsony darabszámú gyártás) kategóriájának nyertese

A kategóriát a Ferrari Portofino-ja nyerte meg, amely 80 kilogrammal könnyebb és 35%-kal merevebb volt, mint az elődje, a California T.  A Portofino-t mindennapos használatra tervezték és az összezárható fedélnek köszönhetően a hagyományos „berlinetta” coupé változatból akár 14 másodperc alatt nyitott tetőssé alakítható. Mint azt már írtuk jelentősen könnyebb a távozó modellnél, aminek oka az új alkatrészek használatában keresendő. Ezen alkatrészek innovatív kialakítással rendelkeznek, amit a szerkezeti optimalizálás, az újító alumínium technológiák, illetve a csúcstechnológiás gyártási módszerek kiterjedt alkalmazásával értek el.

„A Portofino modellért járó Altair Enlighten Award elnyerése hatalmas eredmény a Ferrari számára. Elkötelezett mérnöki csapatunk folyamatosan törekszik a cég által kitűzött ambiciózus szakmai célok elérésére, így ez a díj az ő eredményeiket dicséri.”– mondta Michael Leiters, a Ferrari technológiai vezetője.

A „High-Production” (magas darabszámú gyártás) kategória győztese

Az FCA negyedik generációs Jeep Wrangler-je 92 kilogrammal lett könnyebb, mint az előző generációs gépjármű. Ez könnyűsúlyú alumínium, lemezformájú kompozit (SMC), valamint nagyszilárdságú acél alkalmazásával járó fejlett stratégiájuknak köszönhető. Az új kialakítás fontos részleteinek egyik eleme a könnyű vázszerkezet, ami stratégiailag elfogadott, korszerű, könnyűsúlyú anyagokból készült, így 52 kilogrammot (>12%) faragott le a korábbi modell súlyából. Célja pedig nem más, mint a vásárlói megbecsülés, kényelem, biztonság és elégedettség maximalizálása, valamint könnyűsúlyú alapanyagok alkalmazásának erősítése.

„Rendkívül büszkék vagyunk a páratlan Jeep Wrangler-en végzett munkánkra.” – mondta Rob Winchman, az FCA észak-amerikai termelési részlegének ideiglenes vezetője. „Valamint hálásak vagyunk az Altair-nek a mérnöki munka elismeréséért is. Hiszen az átgondolt, szabályozott mérnöki munka elősegíti az innovációt. Az innováció pedig előre mozdítja a világot.”

A magas darabszámú (high-volume), teljes jármű kategóriájának győztese a FCA negyedik generációs Jeep Wrangler-je volt. Itt a súlycsökkentéshez egy korszerű, többféle alapanyagot felhasználó stratégiát alkalmaztak, így 92 kilogrammal tudták csökkenteni a gépjármű súlyát az előző generációs modelléhez képest.

 (Forrás: Copyright © 2018 FCA US LLC. All Rights Reserved.)

Modul kategória

A ZF a legújabb térdlégzsák (KnAB) tervei szövetborítású kialakítással váltják ki az alulra beépíthető légzsákoknál megszokott fémházas megoldást. Ennek a „Global Baseline Module” technológiának az alapját olyan szövetborítás adja, ami magas ellenálló képességet biztosít és szignifikáns súlycsökkenést tesz lehetővé. A 30%-kal könnyebb és 20%-kal kompaktabb megoldás minden egyes speciális vásárlói igénynek és piacnak megfelelően személyre szabható, így biztosítva a globális biztonsági előírásoknak, illetve szabványoknak való megfelelést.

A kategória második helyét a General Motors & Continental Structural Plastic vállalat érdemelte ki a CarbonPro kisteherautóért. A CarbonPro az ipar első karbonszállal megerősített hőre lágyuló pickup boxa. 28 kilogrammot spórol meg a tömegéből és kiváló ellenálló képességű vázzal rendelkezik, ami példa nélküli szilárdságot és tartósságot biztosít a kisteherautónak.

Enabling kategória – megvalósítás

A Material Sciences nyerte el a díjat az Enabling kategóriában az MSC Smart Steel termékével, ami a világ első ponthegesztésre alkalmas, kis sűrűségű laminált kompozitja, melyet a váz kialakításánál használnak. Az MSC Smart Steel egy többkomponensű rétegelt lemez, melyet úgy terveztek, hogy közvetlenül helyettesíteni tudja az alacsony széntartalmú acélból sajtolt vázelemeket a gépjárművekben. A koncepció szerint a háromrétegű megoldásnál a két külső réteg acél, a középső pedig egy kis sűrűségű polimer vezetőréteg, amely biztosítja az MSC Smart Steel megfelelő alakíthatóságát, illetve ponthegesztését.

További helyezést ért el a kategóriában a DSM Engineering Plastics, Inc., Cikautxo Group, General Motors, Henn GmbH & Co KG – 2019 Cadillac XT4 Arnitel Thermoplastic Co a poliészter meleglevegő-feltöltő csővel. A teljesen új Arnitel hőre lágyuló kopoliészter (TPC) csatorna a 2019 Cadillac XT4 motorhoz egy korábbi, hőre keményedő gumi megoldást helyettesít, jelentősen csökkentve a súlyt, a költségeket, valamint a turbófeltöltő rendszer kialakításának komplexitását a GM CSS 2.0L turbómotornál.

A „könnyűsúly jövője – Future of Lightweighting” kategória

Ezen kategória győztesének járó díjat az #ULTRALEICHTBAUSITZ című megvalósíthatósági tanulmány nyerte el, ami az Alba tooling&engineering, az Automotive Management Consulting GmbH és a csi entwicklungstechnik GmbH közös munkájának eredménye. A tanulmány teljesen újragondolja az autóülések tervezését, a kezdeti vázlatoktól kezdve egészen az élvonalbeli alkotó technológiákig, a „forma követi az erőt” filozófia alkalmazásával. Céljuk, hogy kiemelkedően könnyű (mindössze 10 kilogramm súlyú) kényelmes, rendkívül adaptív gépjármű ülés prototípusokat gyártsanak.

„Boldogok vagyunk, hogy ebben az évben is sok kiemelkedő ötletet tartalmazó anyagot kaptunk.” – mondta Carla Bailo, az Automotive Research elnöke és ügyvezető igazgatója. „A beküldött anyagokból látszik, hogy minden megoldásnál kiváló szakértelemmel igyekeznek megfelelni a súlycsökkentéssel járó kihívásoknak. Ennek eléréséhez a tervezés során használt szimulációs módszereket sikeresen ötvözik az innovatív anyagok és technológiák alkalmazásával. Erre pedig rendkívül nagy szükség van a könnyűsúlyú kezdeményezések sikerességéhez, hiszen a mobilitás jövője, ideértve az elektromos és önvezető járműveket is, folyamatosan és gyors ütemben fejlődik.”

Az eredeti cikket elolvashatja itt.

Nyitókép: A díjat a kis számban gyártott, teljes gépjármű (Full vehicle) kategóriában a Ferrari Portofino-ja nyerte el. Ennél a modellnél innovatív tervezési módszereket és gyártási folyamatokat alkalmaztak a könnyebb és merevebb vázszerkezet (Body-in-White) létrehozása érdekében.

(Forrás: portofino.ferrari.com)

Ipar 4.0 – Ismerje meg ipari digitalizációs megoldásainkat és tekintse meg aktuális hirdetéseinket, akcióinkat!

About The Author

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top