Blog

A publikus felhő használata katasztrófa elhárításra

A publikus felhő használatának előnyei katasztrófa esetén

Katasztrófa bekövetkezésétől hazánkban kevésbé kell tartani, ám ennek ellenére nem árt felkészülnünk rá, hiszen sajnos a legváratlanabb időpontban történhet meg a baj. Érvényes ez az informatikai rendszereink védelmére is, illetve egy esetleges katasztrófa bekövetkezésekor azok helyreállítására. Ennek megelőzésére a nagyobb cégek két, különböző telephelyen üzemeltetett infrastruktúrán tárolják szinkronizált üzleti állományaikat. Ez a megoldás biztonságos, ám igen komoly anyagi költséggel jár. A publikus felhő szolgáltatásait igénybe véve viszont lehetőségünk van a másodlagos telephely költségeinek jelentős megtakarítására, így azon cégek is védhetik ilyen módon adataikat, akik tőke hiányában eddig ezt nem tehették meg.

A lokálisan kialakított, saját infrastruktúra nagy cégek esetében úgy épül fel, hogy két geológiailag szeparált gépteremben rendelkeznek az üzleti folyamatok kiszolgálásához szükséges szerverekkel, hálózati eszközökkel, tárolókkal, tehát minden fizikai eszköz duplikálva van a megfelelő mennyiségben. A fontos üzleti adatokat a kettő között szinkronizálják, illetve a katasztrófa esetére fenntartott helyszínen is rendelkezésre áll az a számítási kapacitás, az a futtatási teljesítmény, amelyen ezek a rendszerek képesek megfelelően működni. Egy saját infrastruktúránál fenn kell tartani egyéb, költségében nem elhanyagolható, de a telephely üzemeléséhez nélkülözhetetlen komponenseket is, mint például a szünetmentes áramellátás vagy a hűtés. Ezek kiépítése mindkét telephelyen szükséges, annak ellenére, hogy a másodlagos helyszínnek nagyon ritkán vagy soha nem kell kiszolgálnia éles üzemet. Összességében egy ilyen környezet kialakítása elég komoly anyagi befektetést igényel már az elején.

Sok esetben a szabályozásoknak köszönhetően, ha leíródik egy adott beruházás (pl: szerver) költsége, akkor az új beszerzésnek érintenie kell az eszközök katasztrófa esetére fenntartott párját is. Ezért igyekeznek a katasztrófatűrő kialakítással rendelkező cégek olyan alkalmazási módszert találni tartalék eszközeik számára, amelyek biztosítják, hogy megvásárolt kapacitásaik ne álljanak kihasználatlanul.

snt-evault-microsoft-azureA Microsoft Azure szolgáltatásai révén olyan hibrid architektúra hozható létre, mely teljes mértékben alkalmazkodik a megrendelő igényeihez, amellett, hogy jelentős eszköz- és ezáltal költségmegtakarítással jár. A kulcs abban van, hogy egy katasztrófa helyszín kialakításakor az Azure-ban csak a tárolást kell állandó jelleggel kifizetni, míg az erőforrás, a számítási kapacitás csak akkor jelentkezik költségként, ha azt a megrendelő ténylegesen használja, igénybe veszi. Ez pedig csak akkor történik meg, ha bekövetkezik egy esetleges katasztrófa. A publikus felhő alkalmazásánál az üzleti adatok szinkronizációja is a megrendelő igényeihez alkalmazkodik. Szükség esetén, percről-percre változó adatoknál történhet párhuzamosan, két különböző telephelyre, míg kevésbé kritikus adatoknál elegendő lehet az óránkénti szinkronizáció is.

„A hazai piacon elsőként cégünk kötött menedzselt szolgáltatói megállapodást a Microsoft-tal az Azure publikus felhő szolgáltatására, így elsőként kezdtünk el az abban rejlő lehetőségekkel foglalkozni. A katasztrófa helyszínként való alkalmazása csak egyike az Azure számtalan felhasználási területének. Emellett rengeteg lehetőséget biztosít a vállalatok hatékonyabb informatikai szolgáltatásainak megvalósításához.” – mondja Kovács Norbert, az S&T Consulting Hungary Kft. felhő megoldásokért felelős rendszermérnöke.
A publikus felhő megvalósulásával a katasztrófatűrő megoldások olyan cégek számára is elérhetővé váltak, akik eddig ezt a magas költségek miatt nem engedhették meg. Most a korábbi, klasszikus kialakítás befektetésének töredékéért érhető el ez a szolgáltatás a Microsoft Azure megoldásainak köszönhetően.

„Természetesen a kialakítás alkalmazás- és megoldásfüggő, ezért minden cég esetében külön meg kell vizsgálni, hogy katasztrófa esetén hogyan lesznek elérhetőek a rendszerek. Emellett megfelelő rendszerességgel (félévente-évente) szimulálni kell egy katasztrófa szituációt, melynek keretében át kell állni a tartalék rendszerre, hogy megbizonyosodjunk arról, minden rendben működik, és valós katasztrófa bekövetkezése esetén sem lesz fennakadás. Mivel a hibrid felhő még új megoldásnak számít a hazai piacon, ezért ügyfeleink, illetve az érdeklődők számára oktatáson mutatjuk be az architektúra demo változatát, kérésre lehetőséget biztosítunk a megoldás tesztelésére, akár a cég saját környezetében is.” –teszi hozzá a szakember.

Gyenes István Gyenes István • Adatközponti üzletágvezető, szerverek, hibrid it, alkalmazásfejlesztés • A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetemen szerzett okleveles villamosmérnöki majd később okleveles mérnöktanári diplomát. 2006-ban csatlakozott az S&T-hez, ahol az EPL üzletágat vezeti.

ITT és MOST VÁRJUK A HOZZÁSZÓLÁST!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük