Blog

A NAVA által digitálisan rögzített műsorszámok tárolása és kijátszása Microsoft Azure segítségével

A NAVA, azaz a Nemzeti Audiovizuális Archívum rendszeresen összegyűjti, digitálisan feldolgozza és tárolja a magyar gyártású és vonatkozású műsorszámokat, majd ezeket a nyilvánosság számára online hozzáférhetővé teszi oktatási és kutatási célra. Célja a nemzeti kultúra és történelem megőrzése a jövő generáció számára. Az S&T Consulting Hungary Kft. közreműködésével, a Microsoft Azure felhőszolgáltatásnak köszönhetően bárki számára azonnal elérhetővé válnak a korábban szalagokon tárolt műsorok.

A Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) 2006. január 1-jén kezdte meg munkáját mint magyar nemzeti műsorszolgáltatói kötelespéldány-archívum. A Nemzeti Audiovizuális Archívumot jelenleg az MTVA Digitalizációs Műhely Kft. üzemelteti, és az M1, az M2, a Duna, az RTL Klub, a TV2, a Kossuth rádió, a Petőfi rádió és a Bartók rádió adásait rögzítik. A NAVA az audiovizuális tartalmak tárolása által kíván hozzájárulni a kulturális örökség megőrzéséhez. A gyűjteményhez ingyen hozzá lehet férni, egyrészt teljes terjedelmükben a NAVA-pontokon (könyvtárakban, iskolákban elhelyezett terminálokon keresztül), másrészt interneten is rá lehet keresni az egyes felvételekre. A NAVA IT részlegének a feladata, hogy az audiovizuális tartalmakat fogadja, kódolja, valamint eljutassa az archivátorok és a nyilvánosság számára.

Az S&T Csoport magyarországi leányvállalata, az S&T Consulting Hungary Kft. több mint 15 éve van jelen a hazai és nemzetközi informatikai szolgáltató piacon. Szakértő IT megoldásszállítóként közép- és nagyvállalatok, valamint állami intézmények számára nyújt megoldásokat a hálózati, IT-biztonsági és adattárolási rendszerektől, az integrált vállalatirányítási megoldásokon át, egészen a mérnöki tervezőszoftverekig. A cég felfigyelt a Nemzeti Audiovizuális Archívum tevékenységére, és főként arra volt kíváncsi, hogy az állami intézmény hogyan oldja meg az audiovizuális tartalmak tárolását. A személyes találkozó során kiderült, hogy a NAVA-nak az 1,3 petabájt rögzített adat tárolásához új lemezes adattárolóra lenne szüksége, ami több száz millió forint költséggel járna. Ennél kedvezőbb alternatívát kellett keresni. A másik fő problémájukra, a kijátszás során jelentkező várakozási időre is megoldást kerestek.

A tárolással és a streaminggel kapcsolatos problémák

A növekvő adatmennyiségből adódóan 2015-re a NAVA olyan nehézségekkel nézett szembe a tárolásnál és a streamingnél, melyek begyűrűztek az informatikába. A technológai, gazdasági és a felhasználói élménnyel kapcsolatos problémák összefonódtak, így paradigmaváltásra volt szükség. A gazdasági problémák abban rejlenek, hogy egyrészt egy állami intézménynek korlátozott költségvetéssel kell dolgoznia, másrészt lassan reagál az új technológiai lehetőségekre, harmadrészt pedig bármely lehetséges változtatás esetén figyelembe kell vennie a jogi korlátokat (magyar szerzői jog).

A technológiai nehézségek a tárolás és a kijátszás területén jelentkeztek. A NAVA a hét minden napjának minden órájában rögzíti a DVB-C és DVB-T műsorszóló hálózatból érkező broadcast adásokat. Ha mind a 8 csatornát 3 Mbps adatsebességgel rögzítik, akkor egy nap alatt kb. 260 gigabájt, egy hét alatt 1,75 terabájt, egy hónap alatt pedig 7,5 terabájt adat keletkezik. A lemezes adattárolóban tárolható mennyiség korlátozott, így költséghatékonyság szempontjából az adatok átkerültek egy szalagos mentési rendszerbe (LTO technológia). A NAVA több mint 1,3 petabájt adatot őriz körülbelül 900 darab LTO6 és LTO4 szalagon.

A mindennapi felvétel során másodperces kulcsképeket is készítenek, melyek által az archivátorok ránézéssel el tudják dönteni, hogy az adott percben van-e vágási pont, illetve hogy hol kezdődik az adott műsor. 8 csatorna esetében napi 1,3 millió kulcskép készül, ami 30 nap alatt 40 millióra nő. Ezeknek a mozgatása vagy átnevezése rengeteg időt és jó szervezést igényel.

Bár az LTO technológia nagy előnye, hogy költséghatékonyabb megoldás egy új lemezes adattároló vásárlásánál, viszont nagy hátránya, hogy az online video streaming esetén sokat kell várakozni. Itt jelentkezik a felhasználói élménnyel kapcsolatos probléma. A várakozás oka, hogy egy régóta nem keresett címszó esetén a szalagkönyvtár robotjának több száz szalag közül kell előkeresnie az érintett videókat. A drága, de gyors párhuzamos streamingszerver (lemezes) csak kis tárolási kapacitással rendelkezik, ezért amelyik felvétel nem található meg ezen a tárolón, az az olcsó és nagy kapacitású, de lassú LTO-szalagos szerveren keresztül lesz kiszolgálva. A mai világban egyre nagyobb igény van arra, hogy a nagy adatmennyiséget olcsón lehessen tárolni, és azonnal ki lehessen játszani, így célszerű volt minél hamarabb megoldást találni ezekre a problémákra.

Összegezve elmondható, hogy a nagy adatmennyiségek tárolása érdekében, a technológia fejlesztése vagy a berendezések bővítése esetén figyelembe kell venni az adott pénzügyi és szabályozási környezetet és az ügyfelek/felhasználók érdekeit egyaránt. Ez a három tényező szorosan összekapcsolódik egymással, így bármelyik megváltoztatása hatással van a többire.

Az S&T által kínált megoldás és a NAVA-val való kooperáció

A NAVA lokálisan letelepített, hagyományos tárolási megoldást keresett. Az S&T Kft., mint megoldásszállító cég megvizsgálta az összes lehetséges alternatívát, de úgy tűnt, hogy a felhőalapú szolgáltatásnál nincs alkalmasabb megoldás. Egy új helyi tárolórendszer több száz millió forintba kerül, és nem mellesleg hatalmas teret igényel. A Microsoft Azure Blob storage méretét, gyorsaságát és költségét tekintve egy réteget képez a nagyon gyors, de drága (lemezes) és a nagyon lassú, de olcsó (LTO) adattárolók között.

Oltai Péter, az S&T Account Managerének elmondása szerint: „A Microsoft Azure demonstrálása után még sokáig szkeptikus volt az ügyfél a teljesítményt, illetve a rugalmasságot illetően, de miután jobban megismerkedett a szolgáltatással, meglátta benne a fantáziát.” A NAVA műszaki vezetője, Répászky Lipót teljesen beleásta magát a felhőalapú megoldások tanulmányozásába, az S&T cloud architectjével, Kovács Norberttel közösen kialakítottak egy koncepciót arra, hogy hogyan lenne célszerű a Microsoft felhős adattárolási technológiáját a saját rendszerükbe integrálni. „Az integráció révén a NAVA tehermentesítette a tárolórobotot, másrészt pedig a rendelkezésére áll egy magas biztonságú, kvázi korlátlan adattárolási környezet. Az új szolgáltatásnak köszönhetően a publikus kijátszás azonnal megtörténhet, így a felhasználói élmény is javult.” – mondta Répászky Lipót.

Oltai Péter elmondása szerint az Archívum munkatársa nagyon proaktív, kommunikatív és nyitott volt, mely nagyban hozzájárult a projekt sikeréhez: „Lipót merészen, de ésszel és racionálisan vágott bele a közös munkába.” A gyártótól is sok segítséget kapott az ügyfél, így az együttműködésből mindegyik fél profitált. A jogszabályokat figyelembe véve, a mesterpéldányt továbbra is az LTO-szalagokon tárolják, és a streaming videók kerülnek a felhőbe.

A Microsoft Azure által biztosított előnyök

A Microsoft Azure Cloud Storage használata a NAVA számára számos előnyt biztosít a lemezes alrendszer bővítésével szemben. A több száz milliós befektetést igénylő helyi tárolórendszernél sokkal költséghatékonyabb megoldás, figyelembe véve azt is, hogy a rögzített adatmennyiségek növekedése miatt folyamatosan újabb és újabb tárhelyet kellene vásárolnia az Archívumnak. A felhőalapú szolgáltatás rugalmas, bárhol elérhető, megbízható és gyorsabb megoldást jelent. Kialakult egy végteleníthető adattárolási modell, mely minimális kompromisszumokat igényel. A 21. századi elvárások is teljesülnek, hiszen az Azure segítségével többé nem kell várakozni a videó lejátszására.

Az S&T, mint integrátor a NAVA nagy segítségére volt minden problématípus kezelése során. Közelebb hozta az állami intézményt a modern technológiai szolgáltatáshoz, melynek bevezetése ledöntötte a gazdasági korlátokat, és a NAVA-ról kialakított megítélés, illetve a felhasználói élmény is javult. Répászky Lipót szerint: „A felhőben rejlő lehetőségek kiaknázásához szükség van olyan integrátorcégre, mint az S&T. Bármilyen kérdés vagy probléma esetén rögtön hozzájuk fordulunk.”

A videók térnyerésének köszönhetően nagy üzleti lehetőség van a videóalapú keresésben, így ennek továbbfejlesztése távlati cél lehet a NAVA számára. Az S&T, mint az ügyfél tanácsadója továbbra is szerepet vállal az integráció támogatásában, a szolgáltatások menedzselésben, és a fejlesztések során egyaránt. A közös kooperációnak köszönhetően akár más intézményekben is felkelthetik az érdeklődést a felhőalapú szolgáltatásokban rejlő lehetőségek iránt.

S&T Magyarország S&T Magyarország • Cégünk, az S&T Consulting Hungary Kft. információ-tecnológiai tanácsadást, IT megoldások és szolgáltatások szállítását és integrációját, valamint testre szabott, egyedi fejlesztéseket kínál Önnek. Portfoliónk a vállalatirányítási és szoftver szolgáltatási megoldásoktól, az ipari termék-életciklus menedzsment rendszereken és az IT infrastruktúrán (hálózatépítés, szerver- és tároló rendszerek, virtualizáció) keresztül az IT biztonsági megoldásokig terjed.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.