Blog

Az első SAP S/4HANA rendszer bevezetése Magyarországon a Normbenz Kft.-nél

A Normbenz Kft. néhány éve vette át a Lukoiltól annak magyarországi és szlovákiai benzinkútjait, amelyek addig egy közös, régi SAP-rendszerben működtek. A Normbenz a korábbinál hatékonyabb megoldást keresett. A megoldást a Cisco UCS szerver és hálózati architektúra alapokon futó új S/4HANA jelentette, amely gyorsan implementálható, felhasználóbarát, könnyen kezelhető, webes és mobil platformon is működik, így gyorsítva az adatfeldolgozást, elemzést és ezáltal a döntéshozatalt.

A Normbenz Magyarország Kft.-t 2003-ban alapították Budapesten, a társaság 2014-től üzemelteti a Lukoil magyarországi és szlovákiai töltőállomásait, amelyekből összesen 93 van. A Lukoil-kutaké a hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piac 6-7 százaléka, ezzel a Normbenz a negyedik legnagyobb forgalmazó a MOL, a SHELL és az OMV mögött. A 650 főt foglalkoztató vállalat konszolidált éves árbevétele hozzávetőlegesen 100 milliárd forint.

A Lukoil korábban az összes kelet-európai érdekeltségét egy közös SAP-rendszerben tartotta, az új tulajdonos Normbenz viszont a mai igényeknek jobban megfelelő és hatékonyabb megoldást keresett.

A mai üzleti igényeket már az S/4HANA tudja kielégíteni

A Normbenznek fontos volt, hogy az új rendszer is SAP-technológián alapuljon. Mivel az S&T már rendelkezett a legújabb S/4HANA technológiához kapcsolódó tudással is, ezért szakértőit felkérték, hogy készítsenek számításokat egy jobb megoldásra. Ennek alapján végül az új SAP S/4HANA rendszer mellett döntöttek, amely Cisco UCS szerver és hálózati architektúra alapokon fut.

Kapóra jött az is, hogy tavaly tett az SAP egy kedvező ajánlatot, ha a Normbenz megvásárolja az R/3 licencét, ennek fejében térítésmentesen megkapja még az S/4 rendszert is. Az SAP AG kiemelt támogatást is ígért a projektre, amelynek további különlegessége, hogy a Normbenz szerződéssel az S&T elsőként vezette be Magyarországon az S/4HANA rendszert szolgáltatásként.

A beruházás mellett szólt az is, hogy az S&T által alkalmazott és az SAP által minősített Cisco UCS szerver és hálózati architektúra használatával jelentősen csökkenthetők az informatikai infrastruktúra költségei. A Cisco UCS rendszerét kifejezetten az informatikai innovációk és az üzleti folyamatok támogatására fejlesztették. Segítségével nagymértékben csökkenthető a leállások gyakorisága és ideje is, ezen kívül a rendszer egyszerű, automatizálható üzemeltetése több időt biztosít az üzletmenethez kapcsolódó egyéb folyamatokhoz. A Cisco alapokra épülő költséghatékony, skálázható, és rugalmas rendszer le tudja követni az üzleti változásokat és rendkívül gyors valós idejű adatelemzést és adattárház-szolgáltatásokat nyújt.

A reimplementáció jellegű projekt során integrált pénzügyi (régebben: FI,AM,CO,PS) és integrált logisztikai (korábban MM,SD) továbbá az IS-Oil modul bevezetésére került sor. A projekt eddigi költsége 150 millió forint (hardver, licenc, bevezetés, üzemeltetés), a rendszer jelenleg 65 felhasználót és 94 helyszínen működő pénztárgép interfészt szolgál ki. A szolgáltatás ügyfélre szabása és az éles üzemű használat elindítása rekordgyors volt, mindössze 4 hónapot vett igénybe.

Az ügyfél elégedett volt, mivel a rendszerrel kapcsolatos ígéretek felhasználóbarát, egyszerű, gyors nemcsak marketing fogásnak bizonyultak. „Alapvetően SAP-szkeptikus voltam – ez mostanra megváltozott” – foglalta össze Porcsalmy Imre, a Normbenz informatikai vezetője.

A gyors lebonyolításnak kisebb volt a költségvonzata, az S&T profi bevezető csapatnak bizonyult. Kedvezőnek ítélte a Normbenz a hardver és üzemeltetési költségeket, az előbbit a cég a kivitelező S&T-től havidíjas szolgáltatás fejében bérli, utóbbiért is havonta kell fizetnie.

A legnagyobb kihívások a rendszert bevezető S&T számára a nagyon gyors bevezetési határidő, a régi Lukoil rendszer nehézkés elérése, valamint a megfelelő hardver megtalálása és minőségi működtetése voltak.

A szűk határidő és a megbízható működési feltétel ideális környezetet teremtett a rendszer alapját képező Cisco UCS megoldás alkalmazásához, amelyet úgy terveztek, hogy a hagyományos, statikus informatikai rendszerekkel ellentétben egyetlen rugalmasan alakítható virtuális felületen biztosítsa a szervereket, tárolási megoldásokat és a hálózati erőforrásokat.

Költséghatékony, mobiloptimlaizált és felhasználóbarát

Az új megoldás innovatívnak és felhasználóbarátnak bizonyult, ami a webes kezelőfelületének is tulajdonítható. A rendszer mobil eszközökön is optimálisan fut, gyorsítva ezzel a döntéshozatalt.

Emellett a használata egyszerűbb, kevesebb kattintással és lényegesen gyorsabban futtathatók le a különféle riportok, mint az R/3-ban. A további előnyök közé sorolható még, hogy a rendszer igen költséghatékony, karbantartása egyszerűbb, az új funkciókat a korábbiaknál könnyebben lehet hozzáfejleszteni. Felgyorsulhatnak a riportolási folyamatok, így az S/4-nél nincs szükség külön üzleti intelligencia alkalmazásra (BI) sem. A régi rendszer 1500 nem szabványos riportot kezelt, az újban jelenleg mindössze 15-re van szükség. A rendszer jóval kevesebb adatbázis táblát is használ, ami régebben 30-40 táblába fért bele, ahhoz most mindössze egyre van szükség.

A Normbenz pozitívan értékelte az ajánlatban azt is, hogy a projekt keretében komplett szolgáltatást kap az S&T-től, ami befektetés-kímélő, mert nem kell saját infrastruktúrát kiépítenie és azt üzemeltetnie. Az S&T végfelhasználói ügyfélszolgálata 7×24 órában működik, 55 tanácsadóból álló szakértői bázisa jártas a folyamatok optimalizációjában. A cég dedikált tanácsadót is bocsát az ügyfél rendelkezésére, aki átlátja annak üzleti működését.

A jövőbeni együttműködés keretében a Normbenz és az S&T tervbe vette még további funkcionalitások bevezetését, szóba került egy komplett adattárház szállítása is. Meg kell még oldani a pénztárgépek logisztikáját, ami a Lukoiltól örökölt rendszernek még nem volt a része.

S&T Magyarország S&T Magyarország • Cégünk, az S&T Consulting Hungary Kft. információ-tecnológiai tanácsadást, IT megoldások és szolgáltatások szállítását és integrációját, valamint testre szabott, egyedi fejlesztéseket kínál Önnek. Portfoliónk a vállalatirányítási és szoftver szolgáltatási megoldásoktól, az ipari termék-életciklus menedzsment rendszereken és az IT infrastruktúrán (hálózatépítés, szerver- és tároló rendszerek, virtualizáció) keresztül az IT biztonsági megoldásokig terjed.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.